Presse

 

Billedkunstner Hanne Galschiøt

hanne-web

Magisk naturalisme

Hanne Galschiøt står for en virkelighedsnær, naturalistisk kunst. Før man udnævner hende til en dokumentarisk virkelighedsskil- drer, er det imidlertid på sin plads at nævne, at hendes billeder, udover traditionelle akrylmalerier, ofte består af syede gouacher. I disse billeder, der afslører Hanne Galschiøts fortid som tekstilkunstner, opnås bogstaveligt talt en reliefagtig virkning, som giver dem en både stoflig og objektagtig dimension. De mange lag i disse billeder har i hvert fald noget næsten fysisk over sig, der ikke kun virker på synssansen, men også giver så store taktile fornemmelser, at man får lyst til at røre ved dem.

I billederne med motiver fra Afrika medfører denne stoflighed, at de naturalistiske studier af savannens dyr får noget magisk over sig. Billederne så at sige vibrerer i farvetoner, der spænder fra savannens gulbrune og okkerrøde nuancer til de dansendes masaiers farvestrålende klædninger. Dyrene, der er skildret på billederne, alle løverne, geparderne, leoparderne, zebraerne, gnuerne og elefanterne, er ikke nuttede tøjdyr, men skabninger i en verden, hvor døden er konstant nærværende. Derfor er alle anspændte og år- vågne og Hanne Galschiøt er en mester i fange byttedyrenes paniske flugt og de store kattes koncentration under jagten. I denne verden af instinktiv handlen passer masaierne perfekt ind i det, der er en hyldest til den oprindelige usentimentale natur.

Det samme kan siges om Hanne Galschiøts billeder fra Kina og Cuba, hvor hun fanger hverdagssituationerne på en både rammen- de og indlevende måde: de gamle kvarterer i Beijing med cykeltaxier, markedsplader, tai chi-dyrkere og den ivrige og brogede handlen og vandel og Havanas støvede gader med ældgamle amerikanerbiler, salsadansere, nysgerrige børn og blomsterhandlere.

På samme måde som Afrika-billederne er alt dette motiver fra en verden, der stadig eksisterer, men som er i fare for at forsvinde. I Kina på grund på af den voldsomme ekspansion, der rask væk fjerner de gamle kvarterer, vi vesterlændinge opfatter som pittore- ske, i Cuba, fordi den økonomiske vækst, der vil komme lige så snart Castroerne er væk, vil forvandle øen til endnu en mainstream caraibisk turistfælde.

På dansk jord har Hanne Galschiøt karakteristisk nok fundet sine motiver i et af de mest særprægede og isolerede øsamfund, Chri- stiansø. På denne isolerede plet af Danmark, hvor tiden bortset fra et par måneder i juli og august synes at være gået i stå, viser hun os såvel de ”indfødte” og evigt tilbagevendende gæster som Christiansøs svar på Afrikas løver: de store, evigt skrigende og evigt sulte rovmåger.

Med sine usentimentale og nære virkelighedsskildringer, sin utraditionelle kombination af maleri og tekstilkunst og med sit blik for den dynamiske og visuelt stimulerende komposition er Hanne Galschiøt en yderst spændende og vedkommende kunstner. Der er saft og kraft og en smittende livsappetit over hendes billedverden.

Tom Jørgensen, redaktør af Kunstavisen, Bachelor i Kunsthistorie

sam-web

sak

 Præstø Kunstforening 2012  
Kedelhuset, Hillerød Kunstforening. 2008

 

 Åbne Døre i Gentofte 2008

Langes Magasin, Frederikssund Kunstforening. 2007

Åbne Døre 06 Villabyerne.

Ramløse Sognelænge 2005

Gentofte Børnevenner.